Valik
valik

Valik er som duroser flest en begavet pilot. Hans virkelige lidenskap er imidlertid datasystemer og astronavigasjon. Han er en ekte spacer- født og oppvokst på et romskip. Han tok hyre på et romskip som drev med frakt av den mer ullne sorten, og få år senere var han sekondnavigatør i rompiraten Cutters mannskap. Her holdt han frem til Cutter og piratene ble leid inn av den recopianske magnaten Ralen Finn. Finn engasjerte dem for å overfalle en imperiell fangetransport og redde hans kjæreste - Kira Pressin, Scapios rettmessige dronning. Med på toktet var også skipet Emancipation, som hadde sterkt behov for å supplere besetningen. Valik var en av piratene som ble sendt over, og han ble satt til å være kopilot. Cutters pirater hadde imidlertid en litt annen plan enn recopianerne. Når Kira var reddet tok de over flaggskipet "Rapier", forsøkte piratene å sprenge Emancipation og deretter flykte med dronningen for å kreve løsepenger av Imperiet. Valik og resten av piratene skulle i utgangspunktet nedkjempe originalbesetningen og ta over skuta, men dette skjønte de fort ble for dumt. Da Rapier i tillegg åpent ild på skuta de befant seg i, skiftet både Valik og Nadin Paal side i konflikten. Siden har Valik vært ett av Emancipations varige crewmedlemmer. Han har som regel fungert som kopilot, navigatør og/eller sensoroperatør.
Valik holdt på å lede ett mytteri da Joon var Kaptein på skuta, men rakk det ikke fordi Imperiet tok skipet da de gjenerobret Orto. Etter dette ble Valik innlemmet i Rebellenes flåte. Da GLC ble formalisert ble han designert pilot på Ever Vigilant i dettes periode som droppskip.
Etter Palpatines fall og den Nye Republikkens opprettelse besluttet Valik å slutte i GLC. Han hadde igrunn fått nok av livet i militæret, og uansett - Keyan var ikke sjæfen der lengre. Han ble tatt imot med åpne armer da han søkte jobb hos sine gamle venner i New Dawn Shipping Inc. Han er firmaets eneste faste ansatte, og gjør stort sett det samme som han alltid har gjort: er kopilot, sensoroperatør og navigatør. De gangene ingen av partnerne er med på turen, er det han som sitter bak spakene.