Tatooine

Outer Rim-planet som er viden kjent som "a hive of scum and villainy". Det er en ørkenplanet som kretser rundt tvillingsolene Tatoo I og Tatoo II. Overflatevann utgjør under 1% av planeten.

Den vanligste ærlige yrkesgruppen på Tatooine er bønder som driver med fukt-farming. Ellers er det mye salg av utgått teknologi og skrapdeler av romskip. Kriminaliteten er ekstremt høy, og mesteparten av pengene som strømmer gjennom Tatooine brukes på uærlig vis. Jabba the Hutt nyter stor makt på planeten som krimherre.

Blant Tatooines dyreliv finner man banthaen, sarlaccen, dewbacen og womp-rotta. Blant intelligente raser har man Sandfolket (også kalt Tuskan raiders) og Jawaene.

Hjemplaneten til Jabba the Hutt, Jedimester Anakin Skywalker, og Luke Skywalker.

GLCI-1 har vært på planeten flere ganger, og ingen av medlemmene har spesielt gode minner herfra. Blant hendelsene har man leveringen av et rodianerhode til Jabba the Hutt, etterfulgt av en slåsskamp som avledningsmanøver for at Jedien Noonan Bendon skulle kunne stjele en holocron ut av Jabbas skattkammer. Tia Madine ble arrestert på Tatooine etter en mislykket dusørjakt, og sendt til Byss.