For å få orden på litt ting, vil jeg nå oppsummere et forslag til håndtering av Den Mørke SidenTM. Forslaget er derivert av ting jeg og Anders har diskutert på gmailchat, over det som står i mørkside-tråden under "krangling". Jeg isolerer det her, fordi den tråden spant ut i, vel, krangling. :P Overraskende nok.
Innlegget er redigert for å klarifisere enkelte ting som kanskje var uklart i forrige innlegg.
Vi vil
Vi vil at den Mørke Siden skal være:
- Forførende
- Kraftig
Vi vil at måten DSP håndteres på skal være:
- Delvis mekanisk betinget
- Delvis dramatisk betinget
Hvordan gjør vi dette? Mitt forslag er følgende:
Triggers
Hver karakter har en trigger som angir situasjoner hvor de brusher ved den Mørke Sida. Denne triggeren gir effektivt sett større sjanse for at man står i fare for DSP. Triggeren er individuell. For Joon var det Tia (og må nå bli noe annet), for Keyan er det kanskje tillitsbrudd, for Noonan var det kanskje overdrevent byråkrati.
Triggeren utløser et angrepskast, 1d20 mot rollens Will Defense, med modifyers i henhold til hvor sterkt triggeren pushes; +1, +2, +5, eller +10. Naturlig 20 er automagisk "treff", naturlig 1 er automagisk "bom". Jeg ser for meg at man kan øke modifyers på kastet over +10 dersom triggeren er helt fantastisk sterkt pusha, men da skulle jeg tro at spilleren faktisk i mange tilfeller bare ville tatt DSP'et uansett, eller i det minste innser at det er saklig med et sterkt kast. Akkurat det kan vi diskutere om det er innvendinger.
Passiv bruk av den Mørke Sida
Man får DSP av å gjøre slemme, slemme ting. Dette avgjøres delvis dramatisk (Luke: "Oups, jeg drepte visst en barneskole igjen."), og delvis slik som skissert over, altså ved å slå et "angrep" mot Will i tilfeller hvor man tripper karakterens trigger eller man på andre vis havner nær en viss negativ affekt. Kastet får modifyers i henhold til hvor desp situasjonen ser ut eller hvor kraftig triggeren pushes.
I et slikt tilfelle vil angrepet mot Will, dersom det lykkes, øke risikoen for at man gjør ting i affekt. Det bestemmer ergo ikke hva man gjør, men det bestemmer at det man gjør, gjøres i affekt og at FP man bruker for å legge til på kast, sannsynligvis gir DSP.
Jeg foreslår at FP brukt for å ikke dø, ikke skal gi DSP i slike tilfeller. Dette kan diskuteres.
Aktiv bruk av den Mørke Sida
Hver karakter har et visst antall Force Points, og en DSP-tracker.
- Når karakteren brenner et FP, gjøres dette som vanlig. Kun i enorm negativ affekt (se over) er dette potensielt et DSP.
- Når karakteren velger å kalle på den Mørke Sida, bruker han ikke et FP, men må krysse ut et DSP.
- DSP'et brukes som et vanlig FP, bortsett fra at størrelsen på terningen øker (d6 til d8, d8 til d10 ELLER d6 til d10, d8 til d12), og at man kaster enda en terning ekstra (behold den høyeste).
- DSP kan også brukes på denne måten til andre ting (aktivere Force Powers, la være å dø, osv). De kan ikke bruke til å aktivere Force Powers med [Light Side]-taggen.
- DSP kan også brukes til å aktivere inntil to feats eller talents som man kvalifiserer til men ikke har, med varighet (som oftest) ut et encounter. F.eks. Dodge OG Mobility, Martial Arts I OG II, Weapon Focus OG Weapon Spec.
- Hver karakter har en ekstra Force Power som enten har beskrivelsen [Dark] eller i alle fall gir ett DSP ved bruk. Denne er gratis, men vil alltid gi et DSP.
Fjerning av DSP
- DSP tatt for å gjøre slemme ting, dvs DSP som ikke har blitt brukt på en FP-måte, men har kommet fordi man skjøt noen i ryggen eller noe annet litt ufint, fjernes på normalt vis via 24 timers repenting og brenning av ett FP.
- Det samme gjelder DSP tatt for å aktivere sin [Dark] power? Dette kan diskuteres.
- DSP tatt i fullt overlegg, hvor man slår større terninger som om man slo vanlige FP, eller for å ta temporary feats/talents, eller lignende veldig, VELDIG darke DSP, må fjernes ved å først foreta seg en uselvisk handling for å styrke den Lyse Sida, gjerne noe som svarer til den mørke gjerningen som ble begått (for grovt drap, redde noen liv f.eks.), og gjerne med stor personlig risiko. Deretter kan man brenne et FP og bli kvitt DSP'et.
Denne måten å gjøre det på gjør aktive DSP lettere å ønske å ta, samtidig som at straffen for å ta dem blir en slags mini-quest som fører til mer spill og dramatikk.
I can has tlbakemedling plz?