Firith Secura
firith3

Rutian Twi'lek som er mer dark enn godt er. Ayalas storebror. Funn i hans jakthytte på Sulon kan tyde på at han er noe ustabil. Var Dewbeccas padawan før ordre 66. Hobbyen hans var å ta livet av dem som sto bak angrepet på familien på Ryloth, men alle er nå døde, så hvem vet hva han finner på.

Firith2.jpg

Firith Secura ble født på Ryloth og bekreftet Force-sensitiv av sin tante Ayla. Som barn ble han tatt fra sin familie og sendt til Coruscant for å trene som padawan. Han var en ivrig og dyktig elev, og dro så ofte han kunne tilbake til Ryloth med sin tante for å hilse på familien. Skulle egentlig bli trent av Ayla, men Rådet syntes dette var en dårlig idè. Den nybakte jediridderen Dewbecca fikk ham istedet, og dette reddet antagelig den unge twi'lekens liv.

Firith hadde store problemer med å kontrollere sinnet sitt etter Ordre 66. Han flyktet fra sin mester, oppslukt av et ønske om å redde sin siste gjenlevende søster, Aayala. Han fant henne og bodde en tid med henne på Corellia, men oppdaget at Inquisitorius var på jakt etter ham og flyktet for at hun skulle være trygg.

Mens han holdt seg i skjul oppdaget han en av personene som hadde deltatt i angrepet på familien hans. Han fikk vite hvem de andre ansvarlige var og drepte deretter personen, og brukte de neste årene på å spore opp og drepe de skyldige, holde oversikt over søsteren sin, unngå sin gamle mester, samt gjemme seg for Inquisitorius og en mystisk rødkledd pustemaskebærende kriger som forfulgte ham.

Livet på rømmen har ført ham farlig nærme den mørke siden, og det er per i dag uvvist om han har falt eller om han bare er like ved. Mester Dewbecca har sagt at Firith bør fanges og hjelpes, men at han nå er ute av kontroll og er i stand til å finne på det meste.

Firith.jpg

Ayala reiste en stund sammen med ham i Corporate Sector og har sett en side av sin bror som hun ikke vil snakke om, men det er åpenbart at han skremmer henne. Firith har et sterkt grep om sin søster, men Aayala valgte å følge Keyan og sine gamle venner etter at Firith nesten slo Keyan i hjel med bare nevene i en tvekamp. Firith ble igjen da Aayala dro til Cydon og drepte mannen som tok livet av familien deres, og Firith har ikke siden blitt sett. Han er åpenbart sint etter at Aayala avviste ham, det er usikkert nøyaktig hvor sint han er om de møtes igjen.

Firith kjemper med ett våpen i hver hånd, og er dyktig både med lyssabler og med blasterpistoler. Keyan kan skrive under på at Firith har en god forståelse av Teras Kasi. Han er dyktig nok til å ha drevet Arnaud Sarkan på flukt egenhendig, og har sammen med Aayala gjort et sterkt innhogg i Corporate Sector Authoritys stab. Ifølge Aayala kan han også noen ganger se inn i fremtiden.

Firith var lederen for True Twi'leks, og har nå tatt kontrollen over planeten, etter å ha fått Warat Komad drept. Komad var den siste (med unntak av kanskje keiseren) som var ansvarlig for familiens død, så den sinte Twi'leken kan nå endelig få andre ting å tenke på. Kanskje.

Rådsmedlem Secura, Den eldre

Etter å ha tatt makten fra det sittende, korrupte rådet tok Ayaala og Firith makten over det nye rådet. Det er klart at søskenparet er de dominerende kreftene. Utenforstående vet lite om hva de faktisk gjør, men det er nå klart at slavedriften blant Twi'lekene har opphørt, og at planeten er selvberget, stort sett på grunn av mye mer handel i narkotisk ryll-spice.

Tiden på Teyr

Etter klonekrigene, før opprørsalliansen ble grunnlagt var Firith geriljakriger på Teyr. Han kjente blant andre Velara Kiir og Theimos/Deadeye. Suksessen til geriljagruppen skyldes nok til en viss grad Firiths deltagelse, men som Velara sa sist de møttes: "Det er trist at du har glemt hvem du en gang var."