Fel Muqtar

Fel-Muqtar var en togoriansk høvding som samlet stammene på Togoria og ledet dem i krig mot Despoten Xims armeer, og hans allierte, barabelene. Krigen gikk ikke bra for Togorianene, og i et siste desperat forsøk landet Fel-Muqtar på Barab I, kjempet seg opp til høyprestens tempel og drepte ham. Dette førte til at barabelene i Xims hær deserterte og vendte hjem, noe som bidro til at Xim ble slått og tatt til fange. Den barabelske religionen har også kollapset, og er nå primitiv og sjamanistisk, og med religionen, hele den barabelske høykultur.

Fel-Muqtars triumf var kortvarig, for hans styrke ble fort overmannet av de hevgjerrige barabelene. Han falt som en martyr i et desperat slag dypt nede i tempelet. Under kampene raste tempelet sammen og ble ødelagt, det er nå en av mange glemte ruiner på Barab I.

Fel-Muqtar har blitt gjenstand for en arturiansk legende: Han var den siste som virkelig samlet folket og ga dem ære. Han skal bli reinkarnert og bli Togorianernes ubestridte leder nok en gang, og de skal bli frelst fra den synd og æreløse umøral de i nyere tid har henfalt til. Den nye "Fel" skal kjennes ved sin visdom og ved at han bærer Togorias Klinge.

En corelliansk historiker har nylig publisert en avhandling som maler et nytt bilde av Fel-Muqtar: En simpel rompirat og opportunist, som kun oppnådde å ødelegge barabelenes høykultur (men det presiseres at denne tvilsomt kan ha vært så mye å skrive hjem om). Han har organisert en arkeologisk ekspedisjon til Barab I for å underbygge sine teorier.