Droch
Droch.jpg

Navn: Droch
Alder: ?
Rase: Chiss
Stilling: Omreisende tryllefant
Hjemverden: Kessia, Thule, Outer Rim

Mistenkelig kraftbrukende chiss og velmenende rasist fra Thule. Droch har egentlig et lenger og mye vanskeligere navn, som ingen egentlig husker, fordi ingen brukte det noe særlig.

Droch hang seg på Tia og Joon da disse var på oppdrag for å fange en selverklært Sith kalt Pol Virten. Droch viste gjennomgående imponerende detaljkunnskap om sither, og ble tatt med på laget fordi han a) kunne bli nyttig, og b) fordi Joon ikke stolte på ham (keep your friends close, your enemies closer, and your potential enemies even closer).

Det viste seg senere at Droch også hadde trent under Ean, noe han røpet til Tia og ba henne holde hemmelig. Han visste også at Ean var i live, men ikke nøyaktig hvor han befant seg. Droch sto også for litt opplæring i noen enkle former for kraftbruk, sånn som å finne andre force-users "med hjernen", som var hvordan de fant Pol Virten på Nar Shadda.

Droch røpet også at han hadde vært en prest av den mørke siden på Thule, og at han kjente til både Tia, Keyan og Joon derfra, selv om han bare hadde sett Tia med egne øyne før. Takket være deres sprenging av den mørke hulen på Thule kunne Droch selv endelig hindres fra å falle til mørket, og han har klokkertro på redemption og at preventive tiltak også er mulig for andre. Han omtaler Darth Vader som et "tragisk mørke", og ser på Vader som et skrekkeksempel på hva som kan skje med kraftbrukere som ikke passer på.

En tid etter første møte oppsøkte han Tia igjen, for å fortelle om en visjon fra Kraften som hadde vist ham at hun snart skulle dø. Han har siden holdt seg i nærheten.

En droch er også et blodsugende insekt, ikke veldig ulik en ekstra ekkel flått. En velkjent delikatesse blant hutter.