Amun Kiuv
amun

Amun var en bakerlærling på Sullust som ble rekruttert til Morgan Katarns opprørercelle. Etter at denne cellen ble knust av Kirlana Vrees ble han ansatt som kokk på Emancipation. Godslig og blid og trivelig, litt tykk og kort, og bakte boller som en gud. Hadde som de fleste sulluster en dårlig utviklet sans for fare.

Amun tilbragte mye tid på Emancipation, og mistet nesten livet da skjoldgeneratoren eksploderte under en kamp med TIE-fightere. Han ble imidlertid reddet av en lite interessert Rebo Joon. De gangene det ble nødvendig å ferdes blant folk inkognito brukte han dekknavnet Aril. Han overlevde turen med den sultne anzatien Akkàs Soljè, og jobbet hardt for å finne igjen Keyan da han ble kidnappet av Daciske separatister og Black Sun-personell.

Amuns liv tok tragisk slutt på Corellia i en trefning mellom Joons lag fra GLC og Sarkans folk. Amun forsøkte å trekke fiendtlig ild for å gi resten av laget en sjanse. Planen funket kanskje litt for godt for Amun sin del. Han ble meid rett ned og døde fortere enn kringlestang.

Kort tid etter Amuns død ble familien hans tatt til fange av imperielle styrker, og ingenting vites om dem etter dette. Det er kjent at Imperiet fikk kjennskap til deres identitet etter å ha forhørt Tia Madine. Ironisk nok ble Sullust frigjort kort tid etter, blant annet takket være en operasjon der både Amun og Tia deltok.