17 07 2011

Keyan overrasker jediakademiet med et lite besøk, hvor han spør Skywalker om Tia kan bli med ut og leke. Med seg har han en rød korporal fra SpecForce. Luke gir sitt samtykke fordi han mener det vil være bra for Tia å finne resten av froskene, og Tia blir kjempeforvirret når Keyan kommer og sier at de skal ut og finne den tredje broren hennes. Når han nevner at han reiser med Emancipation får hun imidlertid fart på seg, velger å drite i alle spekulasjoner om hvordan og hvorfor, og er bare glad til.

Trioen reiser til planeten Teyr, hvor Tias tidligere søk viste at bror Theimos sist var blitt sett i forbindelse med en opprørsbevegelse. Keyan kler seg ut som en slem og gal chiss på et hemmelig oppdrag fra keiseren, og truer til seg en datapad med informasjon om duroser som har blitt fanget og drept. Tia finner ikke froskebror i registeret, og konkluderer med at han må ha kommet seg av planeten. Korporal Kiir, som selv er fra Teyr og var med i opprørsgjengen, kan fortelle at de i sin tid fikk hjelp av en jedi, som var den som hjalp henne med å komme seg av planeten. Ut fra beskrivelsene av ham, skjønner Keyan og Tia at det er snakk om Firith Secura, og med lite glede i hjertet setter de kurs mot Ryloth. Der blir de møtt av støggen sjøl, som er overraskende behjelpelig med informasjon angående Theimos. Firith forteller at Theimos var en dritgod skarpskytter, og at han etter hvert begynte å ta snikmorderoppdrag og byttet navn til Deadeye. Firith vet ikke hvor Deadeye nå er, men vet at det finnes en våpensmed på Nar Shaddaa som kan kontakte ham. Keyan og Firith utveksler noen spydigheter, Tia takker Firith for at han ikke prøvde å sprenge dem denne gangen, og korporal Kiir tar avskjed med sin gamle helt ved å fortelle at hun er skuffet over at han har mistet seg selv.

Vel framme på Nar Shaddaa reiser de til den fiolette sektoren for å finne den toydarianske våpensmugleren. De oppsøker en cantina og begynner å spørre litt rundt, men blir avbrutt av en støgg, hvit og beinete dame med skrekkelig frisyre og hennes hjelpere. Hun viser seg å være en kraftbruker og jedijeger og går inn for å drepe Tia, noe hun veldig nesten klarer. Tia overlever takket være et force point, og kommer seg på bena igjen takket være Keyans inspirerende ord og bruk av medpack. Tia erklærer at hun begynner å bli lei av å bli spiddet av lyssabler, men gjenopptar så sporingen de ble avbrutt i. Omsider finner de ut hvor de kan finne denne våpensmeden, og de oppsøker ham og forteller at de trenger å snakke med Deadeye. Toydarianeren er ikke kjempekeen på å videreformidle beskjeden, men Keyan kaster en pen sum på ham og han går med på gjøre det han kan.

Etter besøket drar Keyan og Tia på en random cantina for å vente litt, og prater en del om dill og dall. Korpen henger igjen og holder oppsyn med våpensmedens hus, og forfølger ham når han etter en liten stund drar derfra. Han gjør ikke noe mer spennende enn å dra til en cantina (ikke den Tia og Keyan er på) for å drikke seg dritings and beyond. Korpen kommer i mellomtiden i snakk med noen andre som synes å gjøre det samme, og som viser seg å være en sånn texas ranger-type som også er ute etter å finne Deadeye for å hindre ham i å begå et drap. Etter litt snakk rundt grøten og comming med Keyan blir man enige om å kanskje samarbeide med denne fyren, og avtaler å møtes på cantinaen neste dag klokken 12.